توصیه عجیب رئیس محیط زیست به مردم!

به گفته حمدلی ، هوای تهران به جایی رسیده است که بسیاری تاج را فراموش کرده اند و اکنون نگران میزان زیادی آلودگی هستند که با چشم غیر مسلح دیده می شود و با هر نفس وحشت ایجاد می کند. اگرچه پدیده آلودگی هوا در کلانشهرها در ایران موضوع جدیدی نیست ، اما چند سالی است که مردم ساکن تهران و کلانشهرها هوای بهتری را تنفس می کنند و تعداد روزهای هوای تازه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

اما دوباره ، روز بارها و بارها آلوده می شود و ما روزهایی را تجربه می کنیم که تنفس سخت شده است ، هم به دلیل علائم و هم به دلیل درد قفسه سینه و سنگینی سر. اما داستان ها با ریشه این آلودگی سیاه و سنگین متفاوت است و هر کارمند تفسیر خاص خود را دارد. برخی می گویند سوزاندن مازوت سنگین در صنایع سنگین هوا را از این طریق آلوده می کند ، در حالی که دیگران آن را انکار می کنند.

 

روز گذشته خبرنگاران گفتگوی مفصلی با عیسی کلانتری ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشتند و از وی درباره مسائل مختلف س questionsال کردند. قسمت اول این مصاحبه که در ادامه می آید ، به موضوع آلودگی هوا اختصاص دارد و قسمت دوم که شامل موضوعات زیست محیطی و سیاسی نیز می باشد ، طی روزهای آینده منتشر می شود.

 

کلانتری صریحاً نظر کارشناسی خود را در مورد آلودگی هوا در کلانشهرها امروز بیان می کند و می گوید دلیل اصلی این وضعیت مازوت سوخته در صنایع سنگین و خودروهای دیزلی است. وی می گوید مطالعات آژانس حفاظت از محیط زیست نشان می دهد که بر خلاف قانون هوای پاک و قانون مبارزه با فساد اقتصادی کرونا ، کیفیت گازوئیل مورد استفاده در کشور کاهش یافته و درعین حال صنایع سنگین در حال سوختن مازوت هستند. وی می گوید معاون دادستان بخشنامه ای را به استانها صادر کرده است تا هیچ کس نتواند از سوختن مازوت جلوگیری کند. قسمت اول این گفتگو را در زیر بخوانید:

 

گرچه کرونا فشار زیادی به مردم وارد کرده است ، اما اکنون هوای تهران به جایی رسیده است که مردم کرونا را فراموش کرده اند. این چند روز فقط صحبت از سوخت و آلودگی هوا بود. بسیاری از افراد می گویند اگر سازمان حفاظت از محیط زیست نمی تواند پالایشگاه را از استفاده از مازوت باز دارد ، چرا آن را گزارش نمی كنید؟

با سرد شدن هوا ، هوای سرد باعث ایجاد وزن سنگین هوا می شود. در این حالت هوا پایین آمده و آلاینده ها را از بین می برد. جالب اینکه هوا در شمال تهران نسبت به قسمت جنوبی شهر بدتر است. زیرا در هوای آلوده ارتفاع مثلا ۱۷۰۰ متر است و در این حالت فاصله بین هوای آلوده و دهان افراد کاهش می یابد. هوا وقتی آلوده می شود برای همه آلوده است. به خصوص کسانی که بیماری های مزمن تنفسی و قلبی دارند. برای آنها بسیار مضر است. اتومبیل های بنزینی عامل آلودگی هوا در زمستان نیستند. در هوای گرم ، اتومبیل های بنزینی علت آلودگی هستند.

 

در زمستان ، اگر هوا آرام باشد ، مانند الان است و پیش بینی می شود تا آخر هفته همینطور باشد. خطرناک ترین مشکل گوگرد است که در سوخت های فسیلی به ویژه مازوت و گازوئیل یافت می شود. متأسفانه کیفیت دیزل ما نیز پایین آمده است. همچنین روز پنجشنبه ، معاون وزیر محیط زیست اعلام کرد که میزان گوگرد در گازوئیل در بیشتر موارد بیش از هزار پی پی ام است ، در حالی که استاندارد پنجاه ppm است.

 

دلیل این کاهش کیفیت دیزل را توضیح دهید؟ آیا شما به روز هستید؟

احتمالاً عاملی است که باعث شده آنها اینقدر ضعیف عمل کنند. سرانجام ، گازوئیل از روغن خام تولید می شود ، هرچه تصفیه بهتر باشد ، مقدار گوگرد کمتر است. اگر پالایشگاه های ما به خوبی تصفیه شوند ، گوگرد را از روغن خام استخراج می کنند. سوخت های دیزلی ما استاندارد هستند. قبلاً بهتر بود ، اما اخیراً ، به دلیل تقاضای زیاد برای سوخت زمستانی ، دقت عمل تصفیه کاهش یافته است. گزارش های ما نشان می دهد که اکثر گازوئیل ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. مازوت خیلی بدتر است. روغن مازوت ما دارای گوگرد بالای ۲۰،۰۰۰ یا حتی ۳۰،۰۰۰ ppm است.

در زمستان آنها مجبورند گاز نیروگاه ها را تأمین کنند. اگر بنزین نباشد ، آنها باید دیزل تهیه کنند و در غیر این صورت ، از دیزل استفاده می کنند. زیرا آنها می گویند ما باید برای مردم برق تولید کنیم. این ایمن ترین گاز سوختی است. در زمستان ، مصرف خانوار افزایش می یابد و بنزین ناکافی است. البته من اعتقاد زیادی به آن ندارم. از طرف دیگر ، پالایشگاه های ما مازوت تولید می کنند. تا آنجا که من می دانم ، پالایشگاه های ما بیش از ۲۵٪ مازوت تولید می کنند. روزانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار بشکه مازوت تولید می شود. این مازوت باید صادر شود یا مصرف شود ، زیرا اگر انبارها پر باشد ، یا باید پالایشگاه بسته شود ، یا باید به عنوان مثال در صحرا یا جایی دیگر ریخته شود ، زیرا آنها نمی توانند پالایشگاه را ببندند. زیرا مردم بنزین می خواهند.

توصیه عجیب رئیس محیط زیست به مردم!

من با این جمله که کمبود گاز داریم موافق نیستم ، زیرا مازوت باید در جایی که به صنایع سنگین عرضه می شود و باعث ایجاد این آلاینده ها می شود ، مصرف شود. این برخلاف قانون هوای پاک است. با این حال ، به دلیل محدودیت های صنعت نفت و برق ، از طرف مدیران ما تحت فشار قرار گرفتیم تا از سوختن مازوت در نیروگاه ها و کارخانه ها دست نکشیم. اما وقتی نسوزد ، گوگردی بالاتر از ۲۰،۰۰۰ یا ۳۰۰۰۰ ppm دارد که هوای پایتخت را بسیار آلوده می کند. ما خواستار استفاده از مازوت حداقل در مزارع بادی در کلانشهرها نبودیم و کارخانه کرونا تأیید کرد که از مازوت در نیروگاه منتظرالقائم استفاده نشود. همچنین ، نیروگاه شهید رجایی باید از مازوت با محدودیت استفاده کند. اما سایر نیروگاه ها ، تا آنجا که ما می دانیم ، سوخت دیزل مصرف می کنند.

 

یعنی الان از مازوت در نیروگاه منتظرالقائم استفاده نمی شود؟

استفاده نکن. اما ما حق بررسی و بازدید نداریم. بر اساس بخشنامه دادگستری و دادستانی کل.

 

مدت هاست به مردم گفته می شود که علت آلودگی هوا اتومبیل های بنزینی است. به همین دلیل است که آنها اغلب دامنه طرح ترافیک را افزایش می دهند و افراد را در روزهای آلوده زمستان جریمه می کنند ، این با توصیف شما متفاوت است.

در زمستان ، خودروهای بنزینی آلودگی کمی دارند.

 

حالا می توانیم به نوعی بگوییم مردم فریب خورده اند.

اتومبیل های بنزینی به طور عمده در فصل گرما آلوده می شوند. در فصل سرما ، اتومبیل های دیزلی و مصرف روغن سوخت آلاینده هستند. اکنون یک موتورسیکلت با کاربراتور چندین برابر بیشتر از اتومبیل ساخت کشور آلوده می کند. بیش از سه میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد که ۹۰٪ آنها کاربراتور هستند. آیا می توان حرکت آنها را متوقف کرد و ۲٫۵ میلیون نفر را در خود جای داد؟

 

با این تفاسیر آیا طرح حرکت در زمستان تاثیری ندارد؟

طرح ترافیک زمستانی خودروهای بنزینی تأثیر چندانی ندارد. فقط برای جلوگیری از ازدحام. مشکل اصلی ما در فصل سرما مصرف سوخت وسایل نقلیه دیزلی سنگین و سوخت دیزل در صنایع سنگین است.

 

با این تفاسیر ، بستن تهران در کاهش آلودگی چندان مثر نیست.

تهران بسته است زیرا ملت مستقیماً در معرض هوای آلوده نیست. برای پیشگیری منبع اصلی آلودگی مازوت است و در صورت عدم حذف. همین وضعیت ادامه دارد. بیش از ۶۵٪ دلیل اصلی آلودگی وسایل نقلیه دیزلی و کارخانه هایی است که روغن مازوت مصرف می کنند. باید جلوی آنها گرفته شود. هوا هنوز ساکت است. وقتی هوا ساکن است ، این آلاینده ها نیز وارد می شوند و می مانند.

 

بهتر نبود او خیلی زودتر با مردم در این باره صحبت می کرد. مدت ها بود که مقامات مختلف استفاده از مازوت را انکار می کردند و برخی اظهار داشتند که مازوت هیچ تاثیری ندارد.

ما چهار ماه است که به شما اطلاع می دهیم. ما یک سال است که برای تصفیه مازوت با وزارت نفت و نیرو مکاتبه داریم. در تابستان ، هنگامی که آنها از مازوت استفاده می کنند ، هوا گرم است و آلودگی افزایش می یابد. اما آنها کار تصفیه را انجام ندادند. گفته می شود میلیون ها دلار سرمایه گذاری لازم است که با توجه به شرایط تحریم ها دشوار است.

 

خوب ، او آن را برای مردم توضیح داد.

مردم یکدیگر را می شناسند. چون سالهاست که اطلاع رسانی می کنیم. از ماه سپتامبر اعلام کردیم که در صورت مصرف مازوت و مدرن نشدن کامیون ها و اتوبوس ها ، آلودگی ادامه خواهد یافت. از یک طرف برای حمل و نقل به کامیون نیاز دارید ، از طرف دیگر وزارت راه به کامیون های بالای ۲۰ سال اجازه تردد در جاده ها را نمی دهد اما همه این کامیون ها وارد شهرها شده اند. حمل و نقل بین شهری با کامیون های قدیمی انجام می شود. کامیون های قدیمی نیز هنگام ورود به شهر هوا را آلوده می کنند و این آلودگی با گازوئیل بی کیفیتی که اکنون تجربه می کنیم ، تشدید می شود. حقوق شهروندان نقض شده است. از طرف دیگر ، ما نمی توانیم جلوی این کار را بگیریم ، زیرا معاون دادستان کل کشور بخشنامه ای را به استان ها ابلاغ کرده است که از سوختن روغن در کوره های نیروگاه ها و صنایع جلوگیری نشود. این بدان معنی است که کسی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند به این نتیجه رسیده است که این مازوت باید بسوزد. این یک مشکل جدی برای همه است. اکنون اوضاع در اصفهان بدترین است. اکنون وی را در اراک و شازند متوقف کردند. هم اکنون مشخص نیست که وی پس از ترک پست خود چه کاری انجام خواهد داد. جالب اینجاست که در مقر کرونا ، رئیس جمهور و دادستان کل کشور گفتند که قانون هوای پاک باید اجرا شود ، اما معاون دادستان بخشنامه ای صادر کرد که مانع از مصرف مازوت توسط نیروگاه ها شود. س complexال پیچیده این است که یا پالایشگاه و کارخانه باید تعطیل شوند ، یا نباید مازوت بسوزد.

 

آقای روحانی در کدام طرف است؟ آیا وزارت نفت و پالایشگاه ها از شما پشتیبانی می کند؟

اگر برق نباشد همه بدهکار دولت هستند. اگر بنزین نباشد ، آنها طلبکار دولت هستند. مازوت را بسوزانید و کامیون ها قدیمی هستند ، همه اینها را مدیون دولت هستیم. همه اینها از یک سو به تحریم ها مربوط می شود. اما هیچ کس خواهان تحریم های دولتی نیست. روحانی باید آب ، برق ، گاز و نان تأمین کند. برای تأمین آنها باید انرژی تأمین شود. انرژی توسط پالایشگاه تأمین می شود و مازوت تولید شده توسط پالایشگاه اجتناب ناپذیر است و در صورت عدم مصرف ، پالایشگاه متوقف می شود. از طرف دیگر ، نیروگاه وجود دارد که اگر انرژی آن تأمین نشود ، برق تولید نمی کند. از طرف دیگر اختیارات روحانی به عنوان رئیس جمهور محدود به توانایی ریشه یابی مشکلات و رفع تحریم ها است. بسیاری می گویند که آنها حرف مفت می زنند و می گویند تحریم ها هیچ ارتباطی با تحریم ها ندارد. با این حال ، در همین تعداد ، مازوت و پالایشگاه ها تحت تأثیر موضوع تحریم ها قرار دارند. پالایشگاه های مدرن ۵٪ مازوت تولید می کنند اما پالایشگاه های ما ۴ برابر مازوت تولید می کنند. در نتیجه ، هوا بدتر می شود و دولت باید واکنش نشان دهد. همه اینها مربوط به انرژی و آلودگی های انرژی است. مردم واقعاً باید با هم کار کنند. دمای ۲۴ درجه برای زندگی افراد در خانه کافی است ، اما افراد در خانه می خواهند لباس خود را درآورند و دما را بالا ببرند ، که این در مصرف انرژی موثر است.

 

یعنی مردم مجاز نیستند در خانه های خود برهنه شوند؟

در تخت لباس برهنه ، در اتاق نشیمن لباس بپوشید.

منبع:

https://www.beytoote.com/news/social/tnews11067843.html

درباره‌ی پندار

حتما ببینید

ثبت ۲ رکورد دیگر به نام مسی

ثبت ۲ رکورد دیگر به نام مسی

به گزارش ایسنا ، لیونل مسی به شکستن رکورد در لالیگا ادامه می دهد. مهاجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *